عوارض چشمی بیماری تیرویید چیست؟

تیروئید یک بیماری خود ایمنی است یعنی سیستم ایمنی بدن علیه خودش فعال می شود. این بیماری علاوه بر این که بر غده تیروئید اثر می گذارد ممکن است بر قسمت های دیگر بدن مانند چشم و پوست هم تاثیر گذار باشد. یعنی مجموعه ای از علائم مختلف در ارگان های متعدد مشاهده می شود که ما در این مطلب در مورد عوارضی که بیماری تیروئید بر روی چشم ها ایجاد می کند توضیح می دهیم.

گاهی اوقات غده تیروئید دچار کم کاری و یا پرکاری می شود که می تواند عوارض چشمی داشته باشد که عبارتند از:

• شایع ترین آن خشکی چشم است.
  • خطرناک ترین آنها فشار به عصب بینایی باشد که می تواند منجر به نابینایی در فرد مبتلا شود.
  • گاهی اوقات مشاهده می شود که افراد در اثر عوارض ناشی از تیروئید دچار بیرون زدگی حدقه چشم می شوند.

توصیه می شود که افراد مبتلا به بیماری تیروئید مراجعات منظمی را به متخصصین اکولوپلاستیک داشته باشند تا بتوانند به موقع از عوارض این بیماری بر روی چشم جلوگیری کنند.

عوارض بیماری تیروئید چشمی

تقریبا تمام کسانی که یکی از انواع بیماری تیروئید را دارند درگیری چشمی در همه آنها مشاهده می شود. ممکن است درگیری چشمی در ظاهر واضح نباشد و با انجام سی تی اسکن متوجه می شوند که عضلات خارجی پشت چشم بزگتر شده اند و یا چربی های چشم افزایش حجم پیدا کرده اند. درصد کمی از این افراد علائم بالینی پیدا می کنند که این علائم ممکن است همزمان با بیماری تیروئید و یا بعد از درگیری غده تیروئید نمایان شود و گاهی اوقات مقدم بر بیماری تیروئید است یعنی ابتدا علائک چشمی بروز می کند و پس از آن تیروئید علامت دار می شود.

علائم بیماری تیروئید چشمی

در این بیماری دو فاز وجود دارد:

درمان عفونت چشم

التهابی

سلول های التهابی داخل کاسه چشم التهابی را ایجاد می کنند

تولید چربی و تغییرات عضلات

این امر منجر به

• باز شدن بیش از حد پلک
  • بیرون زدگی چشم
  • بزرگی عضلات
  • محدودیت حرکات و دو بینی

چشم شود.

بیماری تیروئید چشمی اختلال عملکردی را ایجاد می کند که به مراتب بیش از سایر بیماری های چشمی، یعنی اینکه این بیماری به حدی پیشرفت کند که منجر به نابینا شدن فرد شود.

تشخیص بیماری تیروئید چشمی

اغلب تغییرات ظاهری مشاهده می شود که شایع ترین آن باز شدن پلک ها و خود فرد احساس می کند که چشم هایش برآمده شده و یا حالت خیرگی و زل زدگی پیدا کرده است.

در حالت معمولی این بیماری توسط متخصص چشم پزشک و متخصص غدد همزمان با هم کنترل می شود. بنابراین بیماران به صورت مشخص، زمانی به متخصص چشم پزشک مراجعه می کنند که بیماری تیروئید آنها توسط متخصص غدد بررسی شده است . سپس به متخصص چشم پزشک ارجاع داده می شوند. در موارد کمی بیمارانی هستند که به دلیل تغییرات ظاهری و دوبینی بدون آنکه متوجه مشکل تیروئید به متخصص چشم پزشک مراجعه می کنند در این زمام جهت برعکس می شود ابتدا توسط متخصص چشم پزشک بیماری تیروئید تشخیص و برای بررسی به متخصص ارجاع داده می شود.

عوارض چشمی بیماری تیروئید

عوارض چشمی

نتیجه گیری

در صورت مشاهده هر گونه علائم ناشی از بیماری تیروئید چشمی باید به آن توجه و به در زمان مناسب به پزشک متخصص مراجعه کنید . دکتر ماریا شارع پور متخصص و جراح چشم در مازندران می تواند شما عزیزان مازندرانی را در درملن بیماری تیروئید چشمی راهنمایی کند.

درمان قطعی بلفاریت

سایر مقالات دکتر ماریا شارع پور:

عوارض چشمی دیابتی

پف زیر چشم و روش های درمان آن

درمان بیماری چشمی تیروئید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]
دکتر ماریا شارع پور

جراح و متخصص چشم، فوق تخصص جراحی پلاستیك زیبایی و ترمیمی پلك، جراحی تومورها و بیماری های چشم. جراحی ناخنک چشم، درمان انواع بیماری های پلک از جمله گل مژهو برآمدگی پلک، عمل مجرای اشکی، جراحی آب مروارید، اصلاح عیوب انکساری چشم، لازک، لیزیک، پی آر کی، درمان خشکی چشم و پیر چشمی، رفع آلرژی های چشمی، درمان تنبلی چشم، تعیین شماره چشم، جراحی های زیبایی چشم و پلک از جمله خدمات دکتر شارع پور است.

چهار − یک =

Call Now Buttonتماس با دکتر شارع پور